W trwającej właśnie w Uniwersytecie Rzeszowskim rekrutacji Wydział Filologiczny uruchamia nowy kierunek na studiach I stopnia – polonistyka stosowana. To znakomita opcja dla tych, którzy nie tylko chcą sprawnie posługiwać się jednym z najtrudniejszych języków na świecie, ale również zarabiać na tym pieniądze.

Nowość
Nowy kierunek jest nowatorską odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, na  którym coraz częściej poszukiwani są pracownicy posiadający dość specyficzne kompetencje miękkie.
Kierunek łączy w sobie wiedzę i umiejętności potrzebne każdemu humaniście z techniczną wiedzą z obszaru dziennikarstwa, mediów i multimediów oraz ekonomii, socjologii i technologii informacyjnej.

Absolwent z szerokim horyzontem
Dzięki takiemu połączeniu absolwenci polonistyki stosowanej mogą znaleźć zatrudnienie w szeroko pojętych mediach, ale również agencjach reklamy, czy PR. Dodatkowo będą dysponowali wiedzą umożliwiającą prowadzenie własnego biznesu – czy to tradycyjnego, czy związanego z profesjonalnym prowadzeniem profili w mediach społecznościowych, blogów tematycznych czy vlogów.

Kontekst kulturowy
Studia na kierunku polonistyka stosowana dadzą absolwentom szeroki kontekst kulturowy, który może okazać się niezwykle cennym punktem odniesienia w prowadzeniu działalności gospodarczej czy tworzeniu treści do różnorodnych środków komunikacji

Język nie tylko polski
Na polonistyce stosowanej realizowany będzie rozszerzony lektorat. 360 godzin w ciągu trzech lat, czyli trzy razy więcej niż na innych kierunkach. Daje to absolwentom możliwość uzyskania wiedzy z wybranego języka obcego na poziomie B2 lub C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Świadczy to o profesjonalnej wiedzy z obszaru danego języka – z uwzględnieniem języka specjalistycznego.

Praktyki i warsztaty: w instytucjach kultury, urzędach, redakcjach, wydawnictwach, firmach związanych z rynkiem medialnym. Student odbywa w tych instytucjach łącznie 100 godzin praktyk zawodowych (50 godzin po roku I. i 50 godzin po roku II.).

Perspektywy zatrudnienia
Studia na tym kierunku umożliwiają rozpoczęcie kariery zawodowej w instytucjach kultury, urzędach, redakcjach, wydawnictwach, mediach (tradycyjnych i elektronicznych) oraz wszędzie tam, gdzie potrzebne są kompetencje pisarskie, retoryczne i komunikacyjne, sprawne formułowanie wypowiedzi w mowie i piśmie, a ponadto dobra znajomość literatury i sztuki oraz orientacja we współczesnym życiu kulturalnym. Wiedza i umiejętności zdobyte w toku studiów przygotowują do wykonywania takich zawodów, jak: animator kultury, asystent kadr kierowniczych, rzecznik prasowy, rzecznik informacji publicznych, specjalista zarządzania informacją i kreowania wizerunku, researcher, bloger, edytor, copywriter  itd.

Współczesne przemiany zachodzące w sferze gospodarczej, społecznej i kulturowej są bardzo dynamiczne i złożone. Pociągają one za sobą wzrost wymagań rynku pracy wobec nowych pracowników biur, kancelarii, agencji reklamowych itp.: wymagają rozległej interdyscyplinarnej wiedzy, a także umiejętności i sprawności w wyszukiwaniu informacji i posługiwaniu się nimi. Postęp technologiczny wymaga od pracowników administracyjnych umiejętności informatycznych i ekonomicznych, związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na rozmaite przedsięwzięcia. Poszukuje się ludzi otwartych na nowe metody pracy, piszących sprawnie po polsku, ale też biegle posługujących się językiem angielskim, umiejących szybko reagować na zmieniające się wymagania. Takich absolwentów ma kształcić proponowany kierunek studiów.

Co dalej?
Po ukończeniu studiów na kierunku polonistyka stosowana, chcąc poszerzać swoje kwalifikacje absolwenci mogą skorzystać z kolejnej nowości na Wydziale Filologicznym i zapisać się na studia II stopnia na kierunku „Dziennikarstwo i komunikacja społeczna”. Niezależnie od kondycji współczesnych mediów nie jest tajemnicą, że praca w nich to przygoda, kontakty z ciekawymi ludźmi i bardzo obiecująca kariera zawodowa.

Jeśli lubisz mówić i pisać – pamiętaj – Słowem możesz wszystko!