Niedawno pojawiła się informacja, iż ilość użytkowników przebywających na portalu FB to już ponad 2 miliardy. Jedynie w naszej ojczyźnie aktualne szacunki wskazują, iż Facebooka założyło już mniej więcej 15 milionów osób. Tak ogromnej publiczność nie ma bodajże żaden kanał telewizyjny, no chyba, że podczas ważnych dla naszej Reprezentacji meczy w piłkę nożną. Realna ilość odbiorców korzystających z Facebooka powinna skłonić każdego biznesmena do istotnej kwestii, zatem czy prowadzenie kampanii reklamowej na w mediach społecznościowych (jak FB) opłaca się, a następnie... ile kosztuje reklama na Facebooku.

ile kosztuje reklama na Facebooku

Zanim jednak przejdziemy do powyższych zapytań, należy sobie przytoczyć jeszcze jedno: jak przedstawia się skuteczność kampanii reklamowej na FB? W tym miejscu trafną odpowiedzią byłoby sformułowanie: to zależy, przez to iż spore opcje ustawiania, które dostarcza każdemu z nas reklama w social media na Facebooku są ogromne. Jeżeli będzie to potrzebne, jesteśmy w stanie precyzyjnie dotrzeć do grupy odbiorców, gdzie również skierujemy generowane reklamy. Przykładowo kampanie na Facebooku jesteśmy w stanie tak zoptymalizować, co by została wyświetlona żonatym odbiorcom odpowiednio wcześniej przed nadchodzącą rocznicą zawarcia związku małżeńskiego. Następstwem tego jeśli dysponujemy fachowym sklepem sprzedającym interesujące prezenty na rocznicę i za razem doskonale poradzimy sobie z wdrożeniem efektywnej reklamy, to powinna ona zwiększyć naszą sprzedaż oraz odnieść sukces. Natomiast w przypadku, gdy nasza reklama została źle skonfigurowana, dla przykładu do użytkowników Facebooka płci męskiej, wówczas może może to być zwyczajnie marnowanie pieniędzy, ponieważ nasza grupa odbiorców jest za bardzo uogólniona.

Odnośnie kwestii finansowych reklamy Facebook. Krótko mówiąc, nie jest to odłam reklamy, który możemy skojarzyć z radia, lokalnej telewizji bądź też gazet. W przypadku portalu Facebook nie uiszczamy z góry opłaty: np. 500 złotych - czary mary! Odbiorcy widzą naszą reklamę. Kampania reklamowa na Facebooku może kosztować nas zarówno kilkadziesiąt złotych jak i kilkanaście tysięcy, prawdę mówiąc nie ma określonej kwoty, którą wydajemy na działania marketingowe.

Prawdę mówiąc reklamowanie swojej działalności na FB to inaczej licytacja, w której to my bądź niekiedy Facebook ustala koszt za kliknięcie. Ofertą jest pojedyncze kliknięcie w prawidłowy przycisk (potocznie zwane Cost per Click) (ściągnięcie odpowiedniej apki, wejście na witrynę firmową i inne), wskaźnik wyświetlenia reklamy x1000 lub też unikalny zasięg dzienny. Możemy więc wnioskować, że np. wpłacając wydatki na budżet kampanii reklamowej na trzysta złotych i ręcznie zapisując maksymalnie za kliknięcie na 80 groszy, to stosując prostą matematykę, powinniśmy się spodziewać tak mniej więcej trzysta siedemdziesiąt pięć interakcji. Jednak realnie kliknięć może wystąpić znacznie więcej lub nawet mniej.

koszty prowadzenia kampanii reklamowej na FB

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione fakty, cała reklama odbywa się na zasadzie prostej licytacji, więc gdy bierze w niej udział niedużo albo brak jednostek reklamowych firm konkurencyjnych (wyświetlanych identycznej grupie odbiorców) oraz nie spełniają one ogólnie przyjętych wymogów co do jakości, wówczas zdarzy się, iż FB z benefitem uzna, że powinniśmy płacić mniej. Patrząc od drugiej strony, gdy reklama zostanie odebrana jako niewystarczająca, lub też mniej "budżetochłonna", wtedy nie wygenerujemy zaplanowanych klików, ponieważ po prostu portal Facebook poprzez nie ukazywanie reklam, także nie wykorzysta "full" przeznaczonego przez naszą firmę budżetu na reklamę.

Mówiliśmy na temat istoty jakości reklam na portalu Facebook. Oto kolejna ważna specyfikacja licytacji. Albowiem - co wyda nam się nieco niezwykłe – zamieszczanie reklam na portalu Facebook, a szczegółowiej mówiąc najbardziej wartościowa oferta reklamy to nie jedynie ta proponująca największą stawkę za kliknięcie ze strony odbiorcy, ale także taka, która realnie w ocenie skryptów Facebook jest jednostką reklamową przyjazną dla użytkowników oraz wykazuje wysoki wskaźnik dopasowania do docelowej grupy. Za wspomniane wskaźniki decydują odpowiednie algorytmy, które to w samej rzeczy zna Pan Zuckerberg (jedną z opisywanych zmiennych jest przypuszczalnie statystyka negatywnych reakcji odbiorców przy poście reklamowym, mianowicie emotki).

Przyszedł czas na podsumowanie. Odpowiadając, ile tak na prawdę winniśmy przeznaczyć środków na reklamę na Facebooku – przyznajemy: dokładnie tyle ile potrzebujemy, podyktowane jest to tym, że ten portal nie ma swojego cennika. To nikt inny jak właśnie my kształtujemy koszt reklamy i własny zaplanowany budżet czy w końcu systemy licytacji oraz aukcji. Podchodząc do tematu inaczej, czy opłaca się prowadzić reklamę na FB? Bezsprzecznie, o ile potrafimy dobrze wybrać grupę docelową. Pamiętajmy. Jeśli posiadasz firmę i pragniesz dotrzeć do potencjalnego kontrahenta, to na pewno nie lekceważ tak doskonałego narzędzia, jakim od jakiegoś czasu jest reklama na portalu Facebook.

Zapraszamy do kontaktu jeśli jesteś zainteresowany reklamą na FB albo kompleksową obsługą konta Fanpage przez specjalistów.

kompleksowa obsługa stron firmowych fanpage