Trzy podstawówki z Rzeszowa wezmą udział w ogólnopolskim projekcie, którego celem jest opracowanie modelu szkoły dostępnej i przyjaznej niepełnosprawnym uczniom.

Projekt polega na opracowaniu „Modelu Dostępnej Szkoły”, a następnie jego przetestowaniu wśród 30 jednostek prowadzących szkoły w całej Polsce. Rzeszów zgłosił do niego trzy szkoły podstawowe: nr 16, oraz nr 22 i 30, które dodatkowo prowadzą oddziały integracyjne. Zadanie jest odpowiedzią na potrzeby rosnącej liczby dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Celem zaplanowanych działań jest przede wszystkim eliminowanie barier w dostępności funkcjonowania szkół podstawowych, w wielu obszarach. Za pieniądze z projektu zostaną odnowione sale lekcyjne i toalety, powstaną pochylnie dla wózków, szkoły kupią krzesła i stoły przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowano także zakupy pomocy dydaktycznych i szkolenia dla kadry pedagogicznej. W środę prezydent Rzeszowa podpisał w Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego umowę na realizację projektu.

- Bardzo się cieszę, że Rzeszów dołącza do tego prestiżowego grona samorządów, które będą wdrażać program i dzielić się tymi doświadczeniami. To niezwykle ważny obszar, także dla każdego samorządowca. Sposób, w jaki traktujemy potrzeby osób niepełnosprawnych świadczy o naszym poziomie cywilizacyjnym jako społeczeństwa. Tym bardziej ważne są takie programy jak Dostępność Plus. Potężne pieniądze już zainwestowano w tak newralgiczny obszar, a my zobowiązujemy się, że naszymi doświadczeniami w tym zakresie chętnie się podzielimy. Bardzo się cieszymy, że trzy rzeszowskie szkoły dołączą do programu, potrzeby dzieci w tym zakresie są szczególnie istotne - mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.

Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej podkreśla, że realizacja tych przedsięwzięć ma olbrzymie znaczenie nie tylko na płaszczyźnie architektury.

- Program Dostępność Plus to nie tylko budowa wind, zakupy schodołazów, niskopodłogowych autobusów czy przebudowa budynków i usuwanie barier architektonicznych. Dostępność zaczyna się od drugiego człowieka, dlatego chcemy także zmieniać myślenie o osobach z niepełnosprawnościami. Szkolimy, zatrudniamy w administracji osoby, które będą wiedziały, jak pomagać osobom z niepełnosprawnościami załatwiać sprawy, czy jak weryfikować kwestie dostępności w obiektach. Ta świadomość często jest ważniejsza, niż usunięcie samej bariery do budynku. Najważniejsze jest podejście do osób potrzebujących – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Wartość rzeszowskiej części projektu to ponad 1,45 mln zł, z czego aż 1,25 mln zł to dotacja dla miasta. „Dostępna Szkoła - innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia” to projekt realizowany przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. Partnerami są Stowarzyszenie Młodych Lubuszan i Politechnika Gdańska. Projekt jest finansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Inwestycje w szkołach będą realizowane w tym roku. Obok Rzeszowa umowy podpisali w środę także przedstawiciele Leska i powiatu lubaczowskiego. Łącznie na podkarpaciu podpisano 14 umów na dofinansowanie przedsięwzięć w ramach tego projektu.