Prawie 100 osób uczniów, mieszkańców Rzeszowa oraz studentów i pracowników WSPiA wzięło udział w III Dyktandzie Rzeszowskim. Dyktando z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego zorganizowała WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa. Tym razem uczestnicy zmierzyli się z tekstem pt. „List niewysłany” przygotowanym przez polonistkę dr Barbarę Misztal.

Tematem przewodnim tegorocznego Dyktanda Rzeszowskiego było 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę. Uczestnicy sprawdzianu wiedzy z ortografii i interpunkcji zmierzyli się z tekstem w formie listu wnuczka do nieżyjącego dziadka obrońcy polskiej niepodległości. Tekst dyktanda zaprezentowała Bernadeta Szczypta, dziennikarka Polskiego Radia Rzeszów.

W dyktandzie uczestniczyli mieszkańcy Rzeszowa, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych oraz pracownicy i studenci WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej. Według piszących tegoroczne dyktando miało kilka pułapek, które sprawiały trudności. – Tekst dyktanda w formie listu był bardzo piękny i momentami wzruszający – powiedziała po sprawdzianie wiedzy z ortografii i interpunkcji Pani Jadwiga z Rzeszowa.

– Bardzo podobało mi się to, że w tekście było ukryte także bardzo mądre przesłanie dla młodych ludzi noszących ubrania z symbolami patriotycznymi. Sam tekst sprawił trochę trudności. Były momenty, że nad danym słowem trzeba było się chwilę zastanowić. W szkole dobrze radziłam sobie z dyktandami, więc postanowiłam sprawdzić, czy pamiętam jeszcze zasady pisowni. Uważam, że takie dyktando to doskonały pomysł i zachęcamy wszystkich do spróbowania swoich sił w tej zabawie. Tym bardziej że jest to element obchodów Międzynarodowego Dnie Języka Ojczystego – dodaje Pani Jadwiga.

Autorem tekstu dyktanda pt. „List niewysłany” jest dr Barbarę Misztal, polonistka współpracująca WSPiA Rzeszowską Szkołą Wyższą. Jak tłumaczy dyktando nieprzypadkowo ma formę listu wnuczka do dziadka. – List w naszych czasach staje się czymś odległym. Każdy z nas pisze SMS-y lub e-maile. Bardzo rzadko sięgamy po odręcznie napisany list. Stąd pomysł na taką formę dyktanda. Chciałam także, aby był to list człowieka młodego, dla którego tematy sprzed 100 lat są bardzo trudne, który poszukuje odpowiedzi na pytanie, czym dla niego jest patriotyzm – tłumaczy dr Barbara Misztal.

Dodaje, że tekst dyktanda był trudny. – Takie są założenia dyktanda. W całym tekście można zrobić kilkadziesiąt błędów. W każdym zdaniu pojawia się kilka trudnych wyrazów. Poprawiając pracę, zauważam, że uczestnicy dyktanda najlepiej radzą sobie z podstawowymi wyrazami używanymi na co dzień. Najwięcej problemów sprawiają wyrazy nowo utworzone i zapożyczenia językowe. Jednak bardzo mnie cieszy, że Dyktanda Rzeszowskie co roku pokazują, że mieszkańcy naszego miasta mają wysoka świadomość języka polskiego – zaznacza dr Barbara Misztal.

W tym roku WSPiA zorganizowała Dyktando Rzeszowskie po raz trzeci. Uczelnia, jako jedna z niewielu instytucji w Rzeszowie organizuje, otwarte dyktanda z języka polskiego. Dyktando jest częścią obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Do tej pory podczas dyktand uczelnianych oraz Dyktanda Rzeszowskiego uczestnicy zmierzyli się z pełnymi ortograficznych wyzwań tekstami pt.: „Z rozmyślań o prozie współczesnej”, „Utyskiwania sfrustrowanego zwisowca”, „Żartem, choć serio” oraz „Pisarza pamięci quasi-rapsod”.

Wyniki dyktanda oraz zdobywcę tytuł Rzeszowskiego Mistrza Ortografii poznamy za tydzień. Wtedy też podany zostanie termin wręczenia nagród.

III Dyktando Rzeszowskie organizowany jest pod patronatem Prezydenta Miasta Rzeszowa, Polskiego Radia Rzeszów oraz TVP 3 Rzeszów.

Dzień Języka
III Dyktando Rzeszowskie zorganizowane zostało z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Święto to zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 dla upamiętnienia tragicznych wydarzeń w Bangladeszu. W 1952 roku podczas demonstracji zginęło tam pięciu studentów. Domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Według UNESCO, niemal połowa z 6000 języków świata jest zagrożona zanikiem w ciągu 2-3 pokoleń. Od 1950 r. zanikło 250 języków. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.