Literackie inspiracje roku 2024 – spotkanie z Gombrowiczem i Miłoszem w Rzeszowie
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie zorganizowała ciekawe spotkanie literackie, które przyciągnęło młodzież w poszukiwaniu głębszych znaczeń w twórczości Witolda Gombrowicza i Czesława Miłosza. Dzięki pasjonującym prezentacjom nauczycielek, uczestnicy mieli szansę odkryć mniej znane aspekty literackiego dorobku tych dwóch wyjątkowych autorów.

Odkrywanie literackich kontekstów Gombrowicza

Spotkanie rozpoczęło się od wystąpienia Małgorzaty Wilguckiej, która zaprezentowała temat maski i twarzy w dziełach Gombrowicza. W swoim wykładzie nie tylko przybliżyła poszczególne utwory, ale również zadała fundamentalne pytanie: „Czy ludzka twarz istnieje?”. Wprowadziła słuchaczy w różnorodne obrazy i interpretacje ludzkiej twarzy, pozostawiając wiele miejsca na refleksję. To podejście pozwoliło uczestnikom spojrzeć na twórczość Gombrowicza z nowej perspektywy, zachęcając ich do głębszego zastanowienia się nad tożsamością i percepcją siebie oraz innych.

Miłosz poza szkolnym kanonem

Następnie Marta Bonarek-Socha skupiła się na twórczości Czesława Miłosza, proponując młodzieży spojrzenie na jego mniej znane dzieło, „Pieska przydrożnego”. Wykład był nie tylko analizą kompozycji tego uznanego zbioru, ale także zaproszeniem do odkrywania różnorodności gatunków literackich, które się w nim znajdują. Uczniowie mieli okazję usłyszeć wybrane fragmenty, co wzbudziło ich ciekawość i chęć głębszego zagłębienia się w lekturę. Bonarek-Socha wykazała, że literatura Miłosza to nie tylko szkolny obowiązek, ale także inspiracja do samodzielnych przemyśleń i refleksji.

Interaktywna interpretacja z Kaczmarskim

Ostatnią część spotkania poprowadziła Małgorzata Byszuk, która z zaproszonymi młodymi ludźmi podjęła wspólną interpretację piosenki Jacka Kaczmarskiego „Według Gombrowicza narodu obrażanie”. Ta interaktywna forma spotkania zyskała duże zainteresowanie uczestników, którzy aktywnie włączali się w dyskusję, przywołując różnorodne konteksty literackie oraz historyczne. Potwierdziło się, że im więcej wiedzy posiadamy, tym bogatsze są nasze odczucia i interpretacje literackie. Wspólna analiza utworu stworzyła przestrzeń do wymiany myśli i wspólnego odkrywania znaczeń, co wzbogaciło doświadczenie młodzieży.

Spotkanie w rzeszowskiej bibliotece okazało się wyjątkową okazją do odkrycia na nowo klasyków literatury polskiej. Uczniowie mieli szansę zanurzyć się w mniej oczywiste wątki, które otworzyły przed nimi nowe horyzonty interpretacyjne. Dzięki takim inicjatywom, literatura staje się nie tylko obowiązkiem szkolnym, ale także źródłem inspiracji oraz narzędziem do zrozumienia otaczającego świata.


Według informacji z: WiMBP Rzeszów