Fakty i mity na temat opon całorocznych

Opony całoroczne z https://noweopony.pl/ w ostatnich latach stale zyskują na popularności i mają one swoich stałych zwolenników. Faktem jest, że dla niektórych kierowców są one idealnym rozwiązaniem, ale nie dla wszystkich. Wokół całorocznych opon narosło kilka mitów, które warto wyjaśnić. Oto najważniejsze fakty i mity o oponach wielosezonowych.

Opony wielosezonowe są tańsze

Wydaje się, że skoro przy całorocznych oponach wystarczy jeden komplet opon, to jest to tańsze rozwiązanie, jednak trzeba wziąć pod uwagę również, jak szybko zużywają się poszczególne rodzaje opon. Ogumienie wielosezonowe zużywa się dużo szybciej latem niż opony letnie, dlatego należy je wymieniać co 5 – 6 lat, podczas, gdy opony sezonowe z https://noweopony.pl/opony/caloroczne mogą wystarczyć nawet na 10 lat.

Wielu zwolenników wielosezonówek zaznacza, również, że odpada koszt wymiany opon, jednak trzeba pamiętać, że ogumienie całoroczne również wymaga wyważania kół, które powinno odbywać się co pół roku. Oszczędność jest więc nieznaczna.

Całoroczne opony są dobre w każdych warunkach.

Opony wielosezonowe muszą mieć cechy opon letnich i zimowych. To oznacza, że ich parametry nigdy nie będą tak dobre latem, jak opon letnich, a zimą jak opon zimowych. Opony przeznaczone na zimę mają głębszy bieżnik i więcej nacięć, które zapewniają lepszą przyczepność na śliskich nawierzchniach, a szczególnie na śniegu niż ogumienie wielosezonowe. Natomiast opony letnie przeznaczone są głównie na suchą i rozgrzaną nawierzchnię.

Taki kompromis w oponach wielosezonowych powoduje, że sprawują się one jedynie poprawnie, podczas gdy opony dedykowane do konkretnych pór roku zapewniają najlepszą stabilizację jazdy, przyczepność i poprawne działanie układów wspomagania kierowcy nawet w trudnych warunkach.

Opony wielosezonowe obejmują wszystkie zakresy temperatur.

Na całorocznych oponach można jeździć w każdej temperaturze, jednak to opony zimowe zachowują najlepsze parametry nawet przy bardzo niskich temperaturach, co wynika z użytej do ich produkcji mieszanki gumy. Opony całoroczne mogą być zbyt sztywne przy znacznym mrozie, co negatywnie wpłynie na przyczepność auta i parametry opon.

Co więcej, jak wspomniano wcześniej przy bardzo wysokich temperaturach, opony wielosezonowe się bardzo szybko zużywają.

Czy warto inwestować w ogumienie całoroczne?

Mimo że z powyższego tekstu można by wnioskować, że zakup opon wielosezonowych nie ma sensu, to tak nie jest. Dla wielu kierowców opony wielosezonowe będą idealnym wyborem. Tak jest w szczególności w przypadku:

  • kierowców jeżdżących spokojnie, bez nadmiernej prędkości;
  • osób, które poruszają się głównie po mieście;
  • małych, miejskich samochodów o niewielkiej mocy silnika;
  • kierowców, którzy nie pokonują rocznie dużych dystansów (w przypadku dystansów powyżej 10 000 km rocznie ogumienie całoroczne ulega szybkiemu zniszczeniu).

Kiedy wymienić opony na nowe?

Niezależnie od tego, jakie opony się wybierze, ważne jest, aby były one w dobrym stanie. To właśnie opony mają bardzo duże znaczenie dla bezpiecznej jazdy. Opony wpływają na:

  • długość drogi hamowania;
  • przyczepność;
  • stabilizację toru jazdy;
  • komfort jazdy;
  • prawidłowe działanie układów wspomagania kierowcy.

Opony należy wymienić, gdy zauważy się uszkodzenia, a ich naprawa nie jest możliwa (najlepiej skonsultować to z fachowcem). Podstawą do kupna nowego kompletu opon są: wybrzuszenia, odkształcenia i pęknięcia. Należy zwracać również uwagę na głębokość bieżnika – najlepiej, aby nie miał on mniej niż 2 – 3 mm głębokości.