UM Rzeszów: Studentka i absolwenci Politechniki Rzeszowskiej najlepsi w Polsce w konkursie LOT-u

4 min czytania

Aleksandra Pasich, studentka lotnictwa i kosmonautyki, zajęła pierwsze miejsce w ogólnopolskim konkursie na najlepszą pracę dyplomową z zakresu lotnictwa pasażerskiego i transportu cargo w kategorii prace inżynierskie i licencjackie. W tej samej kategorii wyróżnienie zdobyła Hanna Neroj, absolwentka lotnictwa i kosmonautyki, a Bartosz Cisek, absolwent kierunku logistyka, zdobył wyróżnienie w kategorii prace magisterskie. Organizatorem konkursu są Polskie Linie Lotnicze LOT.

W konkursie na najlepszą pracę dyplomową z zakresu lotnictwa pasażerskiego i transportu cargo mogli brać udział studenci studiów pierwszego lub/i drugiego stopnia polskich uczelni publicznych i niepublicznych, którzy obronili pracę dyplomową w roku akademickim 2019/2020. Do kapituły konkursowej zaproszono przedstawicieli 20 najważniejszych uczelni w kraju, w tym m.in.: Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Leona Koźmińskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Politechniki Rzeszowskiej. Politechnikę Rzeszowską reprezentował prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp, prorektor ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem. Do konkursu nadesłano 96 prac, w tym 54 prace magisterskie i 42 prace inżynierskie i licencjackie.

Pierwsze miejsce w kategorii prace inżynierskie i licencjackie zajęła Aleksandra Pasich, studentka lotnictwa i kosmonautyki na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa, za pracę Location of entry and exit points in Free Route Airspace and its impact on flight efficiency. Promotorem pracy jest dr hab. inż. Andrzej Majka, prof. PRz, kierownik Katedry Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej. Praca dyplomowa dotyczyła poprawy efektywności lotu w Przestrzeni Lotów Swobodnych (Free Route Airspace FRA). Wybór tematu pracy był podyktowany tym, że operatorzy lotniczy ciągle poszukują rozwiązań pozwalających na poprawę efektywności lotu, redukcję kosztów operacji lotniczych i złagodzenie negatywnego wpływu ich floty na środowisko. Organy zarządzania ruchem lotniczym natomiast szukają rozwiązań pozwalających na dalsze zwiększanie przepustowości przestrzeni powietrznej nad Europą.

Za zdobycie pierwszego miejsca przyznano nagrodę pieniężną, bilet lotniczy dla dwóch osób na dowolnej trasie LOT-u oraz płatny 3-miesięczny staż w Polskich Liniach Lotniczych LOT.

Wyróżnienie w kategorii prace inżynierskie i licencjackie otrzymała Hanna Neroj, absolwentka lotnictwa i kosmonautyki, na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa, za pracę Performance Assessment in the Free Route Airspece from Human Factor and Environmental perspective. Promotorem pracy jest dr hab. inż. Andrzej Majka, prof. PRz, kierownik Katedry Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej. Praca dyplomowa dotyczyła badania wpływu wprowadzenia nowych procedur związanych z Przestrzenią Lotów Swobodnych (Free Route Airspace) na obciążenie pracą (workload) i świadomość sytuacyjną (situational awareness) kontrolerów ruchu lotniczego. Drugim celem było sprawdzenie, jaki wpływ na środowisko będzie miało wprowadzenie FRA. Zbadano wydajność trajektorii lotu ze względu na minimalizację emisji CO2 do atmosfery. Analizy wykazały brak negatywnego wpływu na czynnik ludzki i możliwy pozytywny wpływ na środowisko w wyniku zmniejszenia emisji CO2 przy wyborze najkrótszej trasy ze względu na zużycie paliwa. Badania były prowadzone podczas rocznego stażu naukowego w EUROCONTROL w Paryżu i Brukseli z udziałem kontrolerów ruchu lotniczego z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Wyróżnienie w kategorii prace magisterskie otrzymał Bartosz Cisek, absolwent kierunku logistyka na Wydziale Zarządzania, za pracę Wpływ technologii biometrycznej na rozwój lotnictwa pasażerskiego. Promotorem pracy jest dr inż. Marek Barć z Zakładu Zarządzania Projektami i Polityki Bezpieczeństwa. Celem pracy dyplomowej było udowodnienie, że technologia biometryczna może mieć znaczący wpływ na optymalizację przepustowości portów lotniczych, przez zastosowanie jej w procesie obsługi pasażerów. Praca przybliża temat pasażerskiego transportu lotniczego, w tym prognozy jego rozwoju i problemy z tym związane. Przedstawiona została technologia biometryczna jako system, który jest możliwy do wdrożenia w procesy obsługi pasażerów w portach lotniczych. Ważnym elementem pracy było ukazanie modelu procesu obsługi pasażerów z uwzględnieniem zastosowania nowej technologii. Udowodniono, że technologia biometryczna ma wpływ na optymalizację przepustowości pasażerów w transporcie lotniczym oraz zwiększenie poziomu zapewnianego bezpieczeństwa.

Wśród 96 nadesłanych prac konkursowych najwięcej pochodziło z:
• Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie - 11
• Uniwersytetu Warszawskiego - 9
• Politechniki Rzeszowskiej - 6
• Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie - 5
• Uniwersytetu Jagiellońskiego - 4
• Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie - 4
• Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - 4
• Politechniki Poznańskiej - 4
• Uniwersytetu Gdańskiego - 3
• Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie - 3
• Uniwersytetu Śląskiego - 3
• Uniwersytetu Łódzkiego - 3
• Politechniki Warszawskiej - 3
• Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - 3
• Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - 3

Urząd Miasta Rzeszowa, rzeszow.pl/, erzeszow.pl/41-miasto-rzeszow/1713-aktualnosci/30990-studentka-i-absolwenci-politechniki-rzeszowskiej-najlepsi-w-polsce-w-konkursie-lot-u.html

Autor: krystian