Kontrolowany, w pełni bezpieczny pokaz inicjacji zapłonu baterii, pierwsza w Polsce innowacyjna linia do recyklingu baterii litowo-jonowych na bazie własnego know-how, wystawa baterii z mercedesa EQC oraz autobusów elektrycznych Ekova to tylko część atrakcji zaplanowanych w ramach Dni Otwartych zakładu Eko Hybres.
W wydarzeniu wezmą udział: Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, ekspert WEEELabex Petr Novotny oraz eksperci z branży recyklingu baterii.

Baterie są wszędzie

Interaktywne zabawki, smartwatche, aparaty fotograficzne, elektronarzędzia, sprzęty AGD, fotopułapki – lista urządzeń, w których występują baterie zdaje się nie mieć końca. Polska pozostaje największym użytkownikiem baterii i elektroniki w Europie Środkowej oraz 6. w Unii Europejskiej. Na polskim rynku wprowadzonych do obrotu jest aż 131 000 ton akumulatorów i baterii. „Morfologia badanych przez nas baterii dowodzi, że coraz większy procent całości stanowią ogniwa litowo-jonowe. Skalę tego, z czym będziemy się mierzyć pokazuje rosnąca sprzedaż pojazdów elektrycznych. Według analiz w 2020 r. sprzedano o 20% więcej pojazdów elektrycznych niż w 2019 r. tym samym coraz istotniejszą kwestią jest znalezienie bezpiecznego, szybkiego oraz efektywnego procesu przetwarzania baterii z obszaru automotive” – podkreśla Paweł Kozieł, Dyrektor ds. technicznych i wdrożeń MB Recycling.

Przełomowa technologia

Tradycyjny recykling baterii niesie ze sobą spore ryzyko pożaru na przykład na skutek fizycznego uszkodzenia ogniw baterii. „Stosowane dotychczas metody pozbawiania baterii potencjału elektrycznego opierały się na kąpielach solankowych lub poprzez zastosowanie obciążenia elektrycznego, natomiast należy wziąć pod uwagę to, że oba rozwiązania są czasochłonne, mało wydajne oraz wysokokosztowe” – mówi Marek Dymowski, Menadżer Projektu ds. baterii litowo-jonowych. Intensywny i wieloaspektowy proces badawczo-rozwojowy prowadzony w zakładzie Eko Hybres, wspierany wiedzą i doświadczeniem czołowych ekspertów w dziedzinie recyklingu baterii, zaowocował przełomową technologią przetwarzania baterii litowo-jonowych. Kluczem pozostaje tutaj szybkie pozbawienie baterii potencjału elektrycznego – całość procesu jest bezpieczna i szybka”. W ramach dni otwartych będzie można na żywo zobaczyć innowacyjną linię do przetwarzania baterii przenośnych w tym ogniw litowo-jonowych przystosowanych do baterii nawet o wadze 650 kg. O etapach poszczególnych procesów opowiedzą eksperci z zakładu Eko Hybres.

Nie pali się

Uczestnicy będą mogli zobaczyć kontrolowany pokaz inicjacji zapłonu baterii. Dotychczas dostępne na rynku  rozwiązania w dziedzinie recyklingu baterii niosą ze sobą spore zagrożenia, w tym największe jakim jest eksplozja i zapłon. „Fizyczne uszkodzenie ogniw akumulatorów, zanieczyszczenie elektrolitów, złej jakości separatory – oto najważniejsze czynniki prowadzące do pożaru. Warto mieć świadomość tego, że tradycyjny recykling baterii niesie za sobą spore ryzyko i to w sposób kontrolowany i zupełnie bezpieczny chcemy zademonstrować naszym gościom” – mówi Marek Dymowski. „Jednocześnie, bardzo się cieszę, że opracowana przez nas technologia to ryzyko minimalizuje” – dodaje.

Jeden z najnowocześniejszych zakładów dedykowanych do recyklingu wszystkich rodzajów baterii otwiera drzwi, by pokazać innowacyjne rozwiązania i technologie oparte na własnym know how. Nowy rozdział w dziedzinie recyklingu baterii właśnie się rozpoczyna.