W regionie startuje model SCWEW - powiat rzeszowski inwestuje w edukację włączającą

2 min czytania
W regionie startuje model SCWEW - powiat rzeszowski inwestuje w edukację włączającą

W sali konferencyjnej zebrała się grupka nauczycieli, rodziców i ekspertów, by rozmawiać o szkole, która nie wyklucza. W Powiecie Rzeszowskim zainaugurowano program mający przekształcać wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami – od diagnostyki po szkolenia kadry. Spotkanie pokazało, że zmiany będą zależały od współpracy wielu instytucji i od gotowości szkół do przyjęcia nowych rozwiązań.

  • Inauguracja w Powiecie Rzeszowskim i głos samorządu
  • Jak działa model Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą SCWEW

Inauguracja w Powiecie Rzeszowskim i głos samorządu

Konferencja poświęcona tworzeniu inkluzyjnego środowiska edukacyjnego odbyła się w ramach ogólnopolskiego programu realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ośrodek Rozwoju Edukacji. Otwarcia dokonał wicestarosta - Jerzy Bednarz, który zwrócił uwagę na rosnącą rolę struktur wspierających szkoły i przedszkola. W prezentacjach uczestniczyli przedstawiciele placówek oświatowych, poradni oraz rodzice, co nadało spotkaniu praktyczny i lokalny wymiar.

W projekcie bierze udział 5 szkół, z czego trzy pochodzą z terenu powiatu rzeszowskiego: Liceum Ogólnokształcące w Dynowie, Technikum w Trzcianie oraz Szkoła Branżowa I stopnia w Sokołowie Małopolskim. Prezentację o doświadczeniach i formach wsparcia przedstawiła dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Kornela Makuszyńskiego w Mrowli - Elżbieta Świder, opisując praktyczne narzędzia, które już funkcjonują w tym ośrodku.

Jak działa model Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą SCWEW

Model SCWEW zakłada kompleksowe wsparcie - nie tylko dla ucznia, ale też dla rodziny, nauczycieli i całego środowiska szkolnego. W trakcie wystąpień eksperci mówili o roli Ośrodka Rozwoju Edukacji w koordynacji działań oraz o znaczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznych w organizowaniu pomocy diagnostycznej i terapeutycznej. Rodzice dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu podkreślali realne potrzeby rodzin i potrzebę systemowego, długofalowego wsparcia.

Konferencja była też wymianą dobrych praktyk i doświadczeń - od standardów współpracy międzyszkolnej po propozycje szkoleń i konsultacji specjalistycznych. Spotkanie zakończyło się dyskusją nad kolejnymi krokami wdrożenia modelu i wskazaniem obszarów wymagających dalszej pracy.

Dla mieszkańców oznacza to praktyczne zmiany - łatwiejszy dostęp do diagnozy i terapii, więcej szkoleń dla nauczycieli oraz ścieżek wsparcia koordynowanych przez powiatowe instytucje. Rodzice uczniów ze szkół wymienionych w projekcie mogą liczyć na wzmocnione wsparcie w obrębie placówek i współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Wprowadzenie SCWEW to proces - jego powodzenie będzie zależało od dalszej współpracy samorządu, oświaty i rodzin oraz od monitorowania efektów i rozbudowy rozwiązań tam, gdzie okażą się potrzebne.

na podstawie: Powiat Rzeszowski.

Autor: krystian