Rodzaje biznesu franczyzowego

Bardzo popularną formą działalności jest biznes franczyzowy. Opiera się on na współpracy dwóch przedsiębiorstw. Franczyzodawca jest firmą, która posiada ustabilizowaną pozycję na rynku. Zwykle zaliczają się do nich rozpoznawalne marki, posiadające sprawdzony model biznesowy. Udostępnia on franczyzobiorcy, za określone w umowie franczyzy wynagrodzenie, wszelkich niezbędnych środków, pomocnych w prowadzeniu działalności. Jednak ciąży na nim obowiązek używania know-how, nazwy i znaków towarowych franczyzodawcy. Z powyższego wynika, że drugą stroną umowy jest niewielkie przedsiębiorstwo, zatrudniające kilka osób.
Biznes franczyzowy dzieli się ze względu na trzy podstawowe kryteria. Pierwszym z nich jest rodzaj działalności, następnie rodzaj know-how oraz organizacja systemu.
Rodzaj działalności
Wyróżnia się dwa rodzaje franczyzy: handlową i dystrybucyjną. Pierwsza z nich polega na sprzedaży asortymentu, który został udostępniony franczyzobiorcy. Przejęta od głównej firmy zostaje wizualizacja, znaki towarowe i wiedza sprzedażowa. Najczęściej spotyka się ją w sklepach odzieżowych, obuwniczych i stacjach paliw.
Franczyza dystrybucyjna polega na otrzymaniu przepisów, receptur i wszelkiego oprogramowania, dzięki któremu dochodzi do wykonania usługi. Taki rodzaj franczyzy jest domeną restauracji i instytucji bankowych.
Rodzaj przekazywanego know-how
W tym przypadku dochodzi do rozróżnienia franczyzy dystrybucji i franczyzy koncepcji działalności. Franczyza dystrybucji produktu rozumiana jest jako współpraca dostawcy ze sprzedawcą. Franczyzodawca uprawnia do sprzedaży produktów bez zastosowania wiedzy i planów marketingowych.
Jako franczyza koncepcji działalności występuje pełne wsparcie ze strony franczyzodawcy. Przekazuje także podręcznik operacyjny i, w miarę możliwości, oferuje przeprowadzanie szkoleń.
Organizacja systemu
Występują cztery rodzaje organizacji. Pierwszy z nich, franczyza bezpośrednia, charakteryzuje się umową między stronami. Franczyzodawca działa samodzielnie. Także sam przeprowadza kontrolę i pomaga w prowadzeniu biznesu. Franczyza wielokrotna polega na prowadzeniu przez franczyzobiorcę kilku punktów. Do niego należy tworzenie nowych sklepów w ustalonym czasie.
W ramach masterfranczyzy franczyzobiorca posiada umowę na wyłączność. To na jego barki spadają obowiązki tradycyjnego franczyzodawcy, lecz dzięki temu może swobodnie działać na rynku. Taki rodzaj biznesu działa podczas nawiązywania franczyz międzynarodowych, ze względu na różnice prawne i kulturowe w poszczególnych krajach.
Wyróżnia się także przedstawicielstwo regionalne. Przedsiębiorstwa szukają pośredników, który są specjalistami w pozyskiwaniu potencjalnych franczyzobiorców.
Dlaczego ten biznes jest tak popularny? Przedsiębiorcy wskazują następujące czynniki:
- wsparcie franczyzodawcy, począwszy od znalezienia lokalizacji, aż po organizację szkoleń,
- wykorzystanie sprawdzonego modelu biznesowego w małej firmie,
- niewielkie ryzyko wypadnięcia z rynku, ze względu na działalność pod znaną nazwą,
- pewność dostawy towaru,
- zerowe koszty przeznaczane na marketing.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski