Co to jest franczyza?

2 min czytania
Co to jest franczyza?

Franczyza jest metodą rozszerzania działalności gospodarczej i dystrybucji towarów i usług poprzez stosunki licencyjne. W ramach tego typu przedsięwzięcia franczyzodawcy (osoba lub firma, która udziela licencji stronie trzeciej na prowadzenie działalności gospodarczej pod ich markami) nie tylko określają produkty i usługi, które będą oferowane przez franczyzobiorców (osobę lub firmę, która uzyskała licencja na prowadzenie działalności gospodarczej pod marką i nazwą handlową przez franczyzodawcę), ale także zapewnia im system operacyjny, markę i wsparcie.

Istnieją dwa różne typy relacji franchisingowych.

Format biznesowy - jest typem najbardziej rozpoznawalnym, Franczyzodawca dostarcza franczyzobiorcy nie tylko nazwę handlową, produkty i usługi, ale także cały system do prowadzenia działalności. Franczyzobiorca zazwyczaj otrzymuje wsparcie w zakresie selekcji witryn i rozwoju, instrukcje obsługi, szkolenia, standardy marki, kontrolę jakości, strategię marketingową i wsparcie doradztwa biznesowego .

Format tradycyjny - franczyzobiorca jest mniej utożsamiany z franszyzą. W tradycyjnej franczyzie nie koncentrujemy się na systemie prowadzenia działalności, lecz głównie na produktach wytwarzanych lub dostarczanych przez franczyzodawcę franczyzobiorcy. W większości, ale nie we wszystkich sytuacjach, wytwarzane produkty na ogół wymagają usługi przed sprzedażą i po sprzedaży, jak w przemyśle motoryzacyjnym. Przykłady tego rodzaju franczyzy można znaleźć u producentów benzyny i części motoryzacyjnych.

Istota franczyzy

Regulacje prawne są z pewnością ważne, aczkolwiek nie najważniejsze, aby zrozumieć istotę franczyzy. U podstaw franczyzy leży wartość marki franczyzodawcy, sposób, w jaki franczyzodawca wspiera swoich franczyzobiorców, sposób, w jaki franczyzobiorca spełnia swoje zobowiązania do dostarczania produktów i usług zgodnie ze standardami marki systemu, a co najważniejsze - franczyza to relacja, jaką franczyzodawca ma z franczyzodawcą. Marka franczyzodawcy jest jej najcenniejszym zasobem, a konsumenci decydują o tym, w którym sklepie warto robić zakupy w oparciu o to, co znają lub myślą na temat danej marki.

Więcej informacji

Informacje dodatkowe o franczyzie znajdziesz na stronie franczyzawpolsce.pl - sprawdź newsy i więcej

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

faktyrzeszow_kf