A więc masz stronę w Internecie i wreszcie wysupłałeś budżet na reklamę www. Znajomy podpowiedział Ci, że musisz przeprowadzić kampanię AdWords. Zrobiłeś research stołecznych firm i przejrzałeś wszystkie strony, które Google wyrzuca na frazę “kampanie adwords warszawa”. Co dalej?

Reklama w Google

Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie, co to jest Google AdWords? Jest to system emisji reklam tekstowych, a także graficznych i video. O ile pozycjonowanie strony SEO to proces długotrwały, którego efekty nie są widoczne od razu, to kampanie reklamowe AdWords pozwalają błyskawicznie dotrzeć do naszych odbiorców. Bardzo ważnym zadaniem właściciela strony jest właściwe bilansowanie nakładów na SEO oraz reklamę w Google.

Gdzie pojawi się nasza reklama? Google jako gigant z ogromnym zasięgiem oferuje swoim klientom kilka platform reklamowych:

  1. Nasza oferta może pojawić się na górze wyszukiwania w Google. Znajdziemy się wówczas powyżej wyników organicznych (darmowych).

  2. Nasza reklama pojawi się także na innych stronach internetowych, który na to zezwalają. Może ona przybierać formę tekstową ale i graficzną, możliwości jest wiele.

  3. Możemy promować naszą markę również na YouTube, czyli platformie video z największym zasięgiem.

  4. Wreszcie, jeśli chcemy możemy reklamować się za pomocą Gmaila, jako reklama wyświetlana na stronie lub jako quasi e-maile, które trafiają do zakładki “Oferta”.

Inwestowanie w marketing internetowy

Profesjonalne kampanie AdWords

O ile dzięki reklamie Google AdWords możemy błyskawicznie dotrzeć do kluczowego klienta, to nie jest to bajecznie łatwe. Musimy wiedzieć jak taką kampanię przeprowadzić. Są dwie ścieżki, albo zrobimy to samodzielnie, albo zatrudnimy agencję SEM. W każdym z tych przypadków musimy jednak wiedzieć kto jest naszym idealnym klientem. Odpowiedzmy sobie więc na pytanie o jego płeć, miejsce zamieszkania, wiek, stan zamożności, zwyczaje zakupowe. Warto wiedzieć nawet z jakiego urządzenia przegląda Internet!

Gdy posiadamy tą wiedzę, możemy myśleć o rozpoczęciu projektowania kampanii, jeśli zdecydowaliśmy się robić to samodzielnie. Ostrzegam przed wrzucaniem całego budżetu w jedną reklamę. Musimy przetestować co się sprawdza, a co nie. Podzielmy początkowe środki na kilka grup i sprawdzajmy co działa. Badajmy wyniki, analizujmy każdy przypadek. Gdy już jesteśmy przekonani, że trafiliśmy w typ reklamy, dopiero wówczas zaangażujmy właściwy kapitał. Nie jest to łatwe, niestety. Nasza wiedza może w tym wypadku nie wystarczyć.

Gdy zdecydujemy się zatrudnić specjalistów, z pewnością odciążymy się z obowiązków. Specjalista od SEM będzie za nas wiedział gdzie zamieszczać nasze reklamy i jak poprawnie je targetować (a przynajmniej powinien to wiedzieć!). On również przeprowadzi testy gotowych reklam, ale z pewnością bazując na doświadczeniu zacznie z lepszej pozycji niż my sami. Będzie opierał się na naszym profilu klienta, ale tak dopasuje słowa kluczowe i zasięg kampanii aby zmaksymalizować efekt.

Czy kampanie AdWords są drogie? Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Kiedy robimy je samodzielnie, płacimy jedynie za samą reklamę. Agencja doliczy swoją opłatę za prowadzenie kampanii. Bardzo często przy małych budżetach nie ma najmniejszego sensu zatrudniać specjalistów, ich opłata zje cały budżet i nie zostanie już na reklamę. Z drugiej jednak strony w Internecie można znaleźć kilka case’ów gdzie AdWords przynosi naprawdę świetne wyniki. Na wszystko jednak trzeba patrzeć przez pryzmat naszego biznesu. Jeśli sprzedajemy e-booki, gdzie koszty stałe nie zmieniają się przy wzroście sprzedaży, wówczas wydanie 1 PLN na reklamę, która przyniesie 2 PLN brutto jest opłacalne. Jeśli operujemy na marżach wynoszących kilka procent, wówczas w tym samym przypadku dokładali byśmy do interesu. Czy się opłaca? Każdy specjalista SEM odpowie - to zależy!