Tylko ergonomiczne meble biurowe są w stanie zapewnić właściwy komfort pracy w biurze. Czym warto kierować się przy ich wyborze?

Meble biurowe to bogata rodzina produktów, które przeznaczone są do wykonywania prac biurowych. Zalicza się do nich między innymi krzesła biurowe czy biurka, ale również pełną paletę innych mebli, na przykład te do przechowywania – regały, szafy, półki, kontenerki.

Warto jednak pamiętać o tym, że nie wszystkie meble biurowe dostępne w sprzedaży rzeczywiście zapewniają maksymalny komfort pracy. Tylko te, które posiadają ergonomiczne konstrukcje, mogą zapewnić pracownikom właściwą przestrzeń do realizacji obowiązków.

Czym zatem jest ergonomia? Czym dokładnie powinny cechować się ergonomiczne meble do biura? Gdzie można je zakupić?

Ergonomia – nauka o pracy

Pod pojęciem takim jak ergonomia kryje się nauka o pracy. To dyscyplina, która skoncentrowana jest na badaniu i tworzeniu optymalnych warunków do pracy na różnych stanowiskach, tym także w pracy biurowej.

Ergonomiczne stanowisko pracy to takie stanowisko, które zapewnia pracownikom odpowiednie wsparcie w realizacji codziennych obowiązków. To stanowisko, które wywołuje jak najmniejszy biologiczny wpływ na człowieka, a tym samym redukuje ryzyko powstawania chorób zawodowych, na przykład bólów kręgosłupa przy pracy w pozycji siedzącej.

Wobec tego każdy pracodawca zobowiązany przepisami BHP jest do tego, aby zapewnić swoim pracownikom dostęp do ergonomicznych stanowisk pracy. W tym celu konieczne jest zakupienie odpowiedniego wyposażenia. Przy pracy biurowej kluczowe znaczenie posiadają odpowiednie meble biurowe. Czym powinny się charakteryzować?

Czym cechują się ergonomiczne meble do biura?

Meble biurowe, które zasługują na miano ergonomicznych, musza charakteryzować się odpowiednią konstrukcją. To właśnie ona wpływa na ich komfort, a także funkcjonalność, co ma kluczowe znaczenie w pracy w biurze.

Ergonomiczne meble biurowe powinny pozwalają pracownikowi na przyjęcie ergonomicznej pozycji, czyli takiej, w której ma on wyprostowane plecy, właściwie ułożone nogi zgięte w kolanach pod kątem 90 stopni, a także może wprost patrzeć się na monitor komputera.

Kluczowe dla stworzenia ergonomicznego stanowiska pracy biurowej są zatem dwa meble, a mianowicie:

  • krzesło biurowe

  • biurko

Te dwa elementy powinny ze sobą współpracować, aby umożliwiać pracownikom realizację obowiązków w komfortowej pozycji.

Krzesło biurowe – fotel biurowy powinien cechować się odpowiednio wyprofilowanym oparciem z wcięciem w części lędźwiowej kręgosłupa. Jego siedzisko powinno także posiadać wystarczającą głębokość, która skorelowana jest ze wzrostem użytkownika. Dobre krzesło powinno być też wyposażone w podłokietniki oraz w funkcję jezdną.

Natomiast biurko powinno zapewniać pracownikowi odpowiednią przestrzeń do pracy dostosowaną do jego sylwetki. Kluczowa jest tutaj jego wysokość, dlatego optymalnym wyborem będzie biurko z opcją regulacji wysokości blatu.

Gdzie można zakupić ergonomiczne meble biurowe?

Aktualnie meble biurowe można kupić od wielu dostawców. Aby mieć pewność, że mamy do czynienia z wysokiej jakości umeblowaniem spełniającym wymogi ergonomii, nie warto kierować się ceną.

Dobre meble biurowe kosztują więcej, ale należy traktować je jako przyszłościową inwestycję, która będzie mogła zwrócić się w postaci większej satysfakcji pracowników oraz mniejszej liczby dni ich zwolnień.

Z asortymentem mebli biurowych można zapoznać się obecnie także na stronach internetowych producentów i sprzedawców. Zamówienia także składać można on-line – wówczas wybrane wyposażenie zostanie dostarczone bezpośrednio pod wyznaczony adres, na przykład adres biura.